نحوه انتخاب مهر و موم روغن مناسب
نوشته شده توسط : alireza

یکی از پرکاربردترین آب بند ها در تکنولوژی، مهر و موم روغن است. این به طور کلی به عنوان مهر و موم فشار صفر روغن روان کننده و گریس بر روی یک محور چرخان اجرا می شود. گاهی اوقات برای سایر مایعات و گازها و برای جامدات به صورت پودر یا گرانول نیز استفاده می شود. مهر و موم هم گریس را در داخل برنامه و هم هرگونه کثیفی خارج از آن را با افزودن یک لبه گرد و غبار حفظ می کند.

دلایل اصلی نشت روان کننده از سیستم های پمپاژ، ماشین های هیدرولیک یا چرخ دنده ها، انتخاب اشتباه، کاربرد نامناسب، نصب ناکافی و روش های ناکافی نگهداری سیستم های آب بندی است. این مشکلات را می توان از طریق درک بهتر انواع مواد آب بندی موجود، کاربرد مناسب و شیوه های نگهداری اجتناب کرد.

برای کمک به شما در انتخاب آسان مهر و موم مناسب برای کاربرد خود، در این مقاله نکات مفید و توضیحاتی در مورد پارامترهای سیل روغنی گردآوری کرده ایم.

هنگام انتخاب مهر و موم روغن باید به چه نکاتی توجه کنید

هنگام انتخاب مهر و موم روغن برای کاربرد، انتخاب الاستومر مناسب برای حفظ عمر آب بندی خوب و جلوگیری از نشت یا آسیب های دیگر مهم است. هنگام خرید به نکات زیر توجه کنید:

دمای زیر لب ناشی از اصطکاک

سرعت شفت

دمای محیط (بستگی به مواد مناسب دارد)

تأثیر شیمیایی محیط (بستگی به ماده مناسب دارد)

فشار روی مهر و موم

حتماً دستورالعمل های مربوط به شرایط سخت افزاری مانند سختی شفت و زبری شفت را نیز مرور کنید.

انتخاب مواد

مهر و موم روغن در بسیاری از صنایع تولیدی استفاده می شود. با چنین طیف گسترده ای از مواد موجود، انتخاب مواد مناسب برای یک کاربرد خاص می تواند دشوار باشد. ما مهمترین حقایق را در مورد مواد مختلف مهر و موم روغن گردآوری کرده ایم تا انتخاب مهر و موم روغن صحیح برای مشتریان ما آسان تر شود.

لب مواد

در ساختار استاندارد، مهر و موم روغن از لاستیک مقاوم در برابر روغن و گریس بر اساس NBR (Perbunan) ساخته شده است. این ماده دارای خواص اجرایی بسیار خوب و مقاومت در برابر سایش عالی است. برای سرعت های شفت بالا، تحمل شعاعی زیاد و مقاومت شیمیایی خوب، طیف وسیعی از مواد لاستیکی دیگر در ERIKS موجود است.

- (منهای در جدول) = برای این رسانه ها الاستومر مقاوم نیست

* (ستاره در جدول) = در این گروه ها، محیط هایی وجود دارد که می تواند توسط الاستومر مورد نظر مهر و موم شود. اگرچه این رسانه ها می توانند تأثیر نامطلوبی بر الاستومر داشته باشند

سطح مواد

مهر و موم روغن ERIKS با بدنه لاستیکی یا فلزی ساخته می شود.

لاستیک

مهر و موم های روغنی با محفظه لاستیکی رایج ترین اجرای سیل روغنی هستند که در مواقعی استفاده می شود که آب بند فلزی دارای پتانسیل خرابی باشد. در دماهای بالا و فشارهای بالا، لاستیک با انبساط سریع می تواند تناسب محکم و آب بندی پایدارتری ایجاد کند. درزگیرهای روغنی با روکش لاستیکی به دلیل نصب آسان تر، اغلب به عنوان جایگزینی برای روغن گیرهای فلزی در کاربردهای MRO استفاده می شوند. محبوب ترین مهر و موم با روکش لاستیکی نوع R است.

فلز

درزگیرهای روغنی با محفظه فلزی زمانی استفاده می شوند که بر روی یک سوراخ محفظه ساخته شده از همان ماده نصب می شوند. این امکان انقباض و انبساط برابر مواد را در حین کار فراهم می کند و از بروز نشت جلوگیری می کند. معمولاً مهر و موم های فلزی مقرون به صرفه تر از مهر و موم های لاستیکی هستند، اما اگر جنس بدنه و متریال سوراخ های محفظه یکسان نیستند، باید به جای آن از مهر و موم لاستیکی استفاده شود. محبوب ترین مهر و موم فلزی نوع M است.

مواد بهار

فنرها را می توان از مواد مختلفی مانند فولاد کربنی یا فولاد ضد زنگ از جمله 304 و 316 ساخته شد.

مقاومت در برابر فشار

حداکثر فشار استاتیکی

مهر و موم روغن اصولاً برای کار در شرایط جوی معمولی در نظر گرفته شده است. با این حال، اگر سرعت محیطی از 8 متر در ثانیه تجاوز نکند، کاسه نمد روغن می تواند فشار حدودا را تحمل کند. 0.5 بار آب بندی روغن با قطر شفت بزرگ (500 میلی متر) فشاری که آب بند روغن ممکن است در معرض آن قرار گیرد 0.1 بار است. فشار مجاز تا حد زیادی به شرایط عملیاتی مانند سرعت شفت، دما و روغن کاری بستگی دارد.

اگر فشار واقعی از حداکثر مجاز بیشتر شود، لبه کاسه نمد روغن در مقابل شفت قرار می گیرد و در نتیجه بار شعاعی بالاتر، سطح اصطکاک بالاتر و سایش بیش از حد شفت و آب بند ایجاد می شود. برای متعادل کردن فشار، مهر و موم روغن را می توان با یک لبه آب بندی پشتیبانی شده با استفاده از یک حلقه نگهدارنده فلزی که به راحتی ساخته می شود، ارائه کرد. در صورت مساعد بودن شرایط (دماهای پایین، سرعت نسبتاً کم، روانکاری خوب) می‌توان از آب‌بندهای روغنی با لبه آب‌بندی پشتیبانی شده روی شفت‌های با قطر کوچک برای فشار حداکثر 6 بار استفاده کرد.

نحوه اندازه گیری پارامترهایی مانند قطر و عرض

اندازه های مهر و موم روغن معمولاً با سه بعد متداول مشخص می شوند: قطر شفت چرخان (که گاهی به عنوان قطر داخلی آب بند نیز گفته می شود)، قطر سوراخ محفظه (همچنین به آن قطر خارجی آب بند نیز گفته می شود) و عرض محفظه (ضخامت) از خود مهر به دلیل هدف مهر و موم روغن، اندازه مناسب بسیار مهم است.

قطر داخلی مهر و موم روغن همیشه باید کمی کوچکتر از قطر شفت باشد تا روان کننده ها در داخل آب بندی شوند و از آلودگی مضر جلوگیری شود.

برای یافتن مهر و موم روغن مناسب، باید پارامترهایی مانند قطر شفت و محفظه یا عرض محفظه را بدانید - این پارامترها همه بر حسب میلی متر اندازه گیری می شوند. تصاویر زیر کمک می کند تا مشخص شود کدام قسمت از آب بندی روغن ها باید اندازه گیری شود تا این پارامترها را بدانید.

حداکثر سرعت شفت

این سریعترین سرعتی است که مهر و موم می تواند بدون شکست احتمالی پشتیبانی کند. حداکثر سرعت مجاز شفت تابعی از پایان شفت، خروجی، سوراخ محفظه و تمرکز محور، نوع سیال آب بندی شده و نوع ماده روغن بند است.

هنگامی که سرعت از حد یک مهر و موم فراتر می رود، لبه آب بندی می تواند به دلیل افزایش اصطکاک، سایش و پارگی بیش از حد را تجربه کند. این فرسودگی می‌تواند بر عمر مفید مهر و موم تأثیر منفی بگذارد و منجر به نشت روغن و خرابی دستگاه شود. حداکثر سرعت شفت بر حسب متر بر ثانیه اندازه گیری می شود.

 





:: برچسب‌ها: بلبرینگ , صنعت , دستگاه بسته بندی , ماشین آلات ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: